Kultur & Nöje.

2018-06-13 12:44
Egna rader som reserverats för Female legends medlemmar gör att tjejerna på ­Dreamhack kan tävla utan störningsmoment.
Egna rader som reserverats för Female legends medlemmar gör att tjejerna på ­Dreamhack kan tävla utan störningsmoment.

Största prissumman på Dreamhack går till tjejerna

På sommarens Dreamhack, världens största lan-party i Jönköping, är prissumman i en av tjejernas turneringar större än killarnas. Något som innebär att årets arrange­mang blir historiskt.

”Det är första gången det händer i e-sportvärlden. Frågan är om det har hänt i något annat sammanhang tidigare”, säger Lillie Klefelt, en av grundarna till Female legends som arbetar för mer jämlika villkor inom e-sportvärlden.

Till Dreamhack kommer spelare från hela landet med sina datorer för att under fyra dagar spela digitala spel tillsammans. Här arrangeras också turneringar i de största spelen. Female legends, som är medarrangör, har dragit in den historiska prispotten. I turneringen för tjejer och icke-binära i Overwatch spelar man om ett pris på 21 000 kronor, medan den mixade klassen – som i princip bara består av manliga spelare – har 16 000 i potten.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Female Legends drivs som en ideell förening och kan därför inte betala de stora summorna. Att vi har fått fram så här mycket beror på att vi har jobbat hårt för att få sponsorer, säger Lillie Klefelt.

Inom e-sportvärlden – som inom andra sporter – kan skillnaden annars vara milsvid till männens fördel.

– Inom det internationella mästerskapet inom e-sport, WESG, i spelet Counterstrike, är herrklassens pris 1,3 miljoner dollar större än motsvarande pris för damerna, säger Lillie Klefelt.

Ville tävla

Female legends grundades hösten 2016 av Lille Klefelt och Liza Lind. Organisationen fick snabbt gensvar och har idag runt 1 600 medlemmar. Allt startade med ett spelläger där Lillie Klefelt och Liza Lind var med som tränare.

– Vi kunde se att tjejerna var lika duktiga spelare som killarna, men att självförtroendet inte fanns där. Vi samlade då några kvinnliga spelare och frågade vad vi kunde göra för att hjälpa dem, berättar Lillie Klefelt.

Svaren de fick var ett tjejerna ville tävla och att de ville träffas även i verkliga livet. En plats där e-sportare kan mötas är Dreamhack, men där kände sig tjejerna inte bekväma.

– Man sitter i långa rader och spelar och det var kanske en tjej per rad. De tjejer som hade varit där upplevde det som ansträngande att de alltid hade någon som stod och flåsade dem i nacken och kommenterade när de tävlade, säger Lillie Klefelt.

Lika villkor

Female legends har ordnat så att det numera finns rader som är reserverade för tjejer och icke-binära. Det finns nu också en särskild sovsal för kvinnliga spelare, då några tidigare hade råkat illa ut i den gemensamma sovsalen.

Female legends arbetar också med jargongen inom spelvärlden.

– Vi är medvetna om att jargongen är hård även för manliga spelare. Men vad många inte förstår är att tjejerna får ta all den skit som killar får – plus lite till för att de är tjejer, säger Lillie Klefelt.

För att bli duktig e-sportare krävs uthållighet och träning, precis som i andra sportgrenar. Att fysisk styrka inte är en väsentlig del i e-sporten gör att alla kan, rent fysiskt, spela på lika villkor. Saker som kön, bakgrund eller funktionsvariation behöver inte ha någon betydelse.

– E-sport handlar om strukturerat tänkande och att kunna kalkylera. Eftersom man oftast spelar i lag så finns det möjlighet att välja roller utifrån de förmågor man har, säger Lillie Klefelt.

Tappar tio års träning

Statistik visar att tjejerna har blivit fler inom e-sportvärlden. Men medan de killar som börjar som barn ofta håller på även under tonåren, så tycks många tjejer sluta när de kommer upp i tio-årsåldern. En del av dem återkommer sedan när de är i tjugoårsåldern, men har då gått miste om tio års tränande.

Female legends har fått fem miljoner kronor av Allmänna arvsfonden för att kartlägga vad det är som får tjejerna att sluta. Resultatet ska senare presenteras i bokform.